Nuorisovaihto

Lions-nuorisovaihtotoiminta on yksi klubien ylläpitämää järjestelmää. Nuorisovaihto on lyhytaikaista, pääasiassa kesäaikana tapahtuvaa, eri maiden kulttuuriin tutustuttavaa toimintaa

VUODEN 2020 NUORISOVAIHTOHAKU alkaa pian  ESITE

Klikkaa valikosta vasemmalta lisätietoa.

Nuorisonvaihto klubin vakituisena aktiviteettina

Klubimme aloitti nuorisovaihdon kaudella 1966-67, jolloin miss Prescott Long tuli vieraaksemme. Seuraavalla kaudella nti Kristiina Kontu teki vastavierailun Yhdysvaltoihin. Alkuaikoina vuorovuosin tuli ja meni nuorisovaihdokki.

Poikia hakijoissa harmiksemme kovin harvoin

Vuodesta 1974-75 lähtien, jolloin valitsimme ensimmäisen pojan Vakka-Suomen Ammattikoulusta Amerikkaan, onkin toimittu lähettäjänä säännöllisesti. Silloin tällöin olemme myös vastaanottaneet samana vuonna tulijan. Vuodesta 1979-80 on klubilla ollut oma nuorisovaihtoasiamies. Jukka Mattila oli ensimmäinen uuden säädöksen mukainen nuorisovaihdon asiamies klubissa.

Yhteistyötä kummipoikien kanssa

Vuodesta 1980-81 on toimittu yhdessä LC UKI/ Männäisen kanssa. Ilmoittamiset ja valintahaastattelut on tehnyt yhteinen toimikunta. Parhaina vuosina olemme yhdessä lähettäneet kolmekin stipendiaattia. Klubi on aina suorittanut kaikki stipendiaatin kulut taskurahaa myöten. Myös joitakin leijonien perheenjäseniä on omalla kustannuksellaan matkustanut nuorisovaihtokanavia käyttäen.

U.S.A. ollut suosituin hakukohde

Muutaman kerran on stipendiaattimme ollut Keski-Euroopassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Unkarissa jne. Osa stipendiaateistamme liittyi kotiinpalattuaan Leo-klubiin. Näin esim. 1981-82 stipendiaatti Heidi Perälä, josta ensin tuli Leo ja nykyään hän on helsinkiläinen leijona.

Purjehdusleiri Kuunari Helenalla

Suurin ponnistus nuorisonvaihdossa tehtiin vuonna 1994-95, jolloin klubimme järjesti M-piirin kansainvälisen nuorisoleirin. Kuunari Helenalla järjestettynä se oli samalla Suomen ensimmäinen leijonien järjestämä täysmittainen purjehdusleiri. Pääorganisointivastuu oli Tuulikki ja Jukka Mattilalla, joilla oli mainio tilaisuus esitellä MD-PRC töitten ohella leiriä edeltävien vuosien Eurooppa-foorumeissa ( -92-93-94 ). Uudestakaupungista startanneella purjehduksella oli mukana 23 ulkomaista nuorta, yksi tyttö M-piiristä ja kaksi poikaa omasta Leo-klubista. Tuona vuonna klubilla oli useampi purjehdusleiriläisistä myös "home stay"- viikoilla Uudessakaupungissa. Leiri sai osanottajiltaan runsaasti kiitosta. Sen jälkeen M-piirin nuorisoleirit onkin järjestetty kaikki koulupurjehduslaiva Helenalla.

Matkakertomukset klubiesitelminä

Stipendiaatit ovat kaikki olleet klubikokouksissa kertomassa matkastaan. Kaikilta maailmanmatkaajilta on saatu kiitosta. Vuosittainen nuorisovaihto jatkuu edelleenkin. Amerikkalaisten vaihto- ja aikatauluvaikeuksien takia kuitenkin nykyään useimmiten Eurooppaan.

Jos olet kielitaitoinen 17-19 ikäinen nuori ja haluaisit leirille tai perhevaihtoon ulkomaille n. kuukaudeksi, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen. Hakuaika on syys-marraskuussa..

Klubin nuorisonvaihtoasiamies on Harri Lehtonen.