Leijonapuisto

Vuonna 1975 pidettiin klubissa ideakilpailu uudesta suuraktiviteetista. Sen voitti Esko Venton ehdotus lasten leikkipuistosta täydennettynä Erkki Erävaaran ehdotuksella lasten liikennepuistosta.

Kaupunginhallitus hyväksyikin 14.8.1978 kaupunginarkkitehti Hannu Luotosen laatiman ehdotuksen puistosuunnitelmasta, jossa puisto päätettiin sijoittaa vanhasta merenpohjasta kuivatulle alueelle kaupunginlahden rannalle. Liikennekaupunkideasta päätettiin kuitenkin muualla saatujen huonojen kokemusten perusteella luopua.

Kaupunki lupasi huolehtia maantäytöstä ja klubi leikkivälineistä. Maan vajoamisen vuoksi maata tarvittiin kuitenkin paljon odotettua enemmän ja kaikkiaan maata siirretiinkin puistoalueelle yhteensä 50000 m3 .

Puistoon hankittiin monipuolinen leikkivälineistö, minkä lisäksi klubin jäsen taiteilija Kauko Telen suunnitteli puistoon lasten ikioman leikkikuunarin, jonka rakensi Uudenkaupungin Telakka Oy. Edellisen puulaivan rakentamisesta telakalla olikin kulunut jo 64 vuotta. Tyttönen Minna Väänänen oli laivan kummina kastaen laivan limonaadipullolla ja luovutuspuheen piti telakan isännöitsijä Pentti Helpiö.

Kuunari on sittemmin poistettu puistosta sen ollessa nykysäädösten vastainen leikkiväline.

Puisto luovutettiin kaupungille 9.8.1986 puistotoimikunnan vetäjä Esko Vento saattoi huokaista helpotuksesta 10 vuotta kestäneen projektin päätyttyä.

Kesällä 2004 yhteistyössä kaupungin yrittäjien, kaupungin sekä Vannas- säätiön kanssa puistoa kehitettiin rakentamalla 43 m pitkä seikkailurata.

2012 hankittiin uusi vaijerirata.