Rauhan soutu 26.8.2017 ( kuvia! )

22.8.2017

Joka toinen vuosi Uudenkaupungin rauhan muistoksi tapahtuva soutu on jälleen elokuun viimeisenä lauantaina iltahämärissä. Samana iltana on ns. venetsialainen ilta ja muinaistulien yö, joten väkeä on runsaasti liikkeellä Uudessakaupungissa Kaupunginlahden rannoilla ja veneissä.

Tapahtuman järjestää Uudenkaupungin Lions-klubi, mutta muka on useita muitakin järjestöjä. Tarkoituksena on muistuttaa, että lähes 300 vuotta sitten Uusikaupunki oli pohjoiseurooppalaisen politiikan ja historianmuodostuksen polttopisteenä enemmän kuin koskaan ennen tai sen jälkeen. Suomi oli silloin Ruotsin kuningaskuntaa, mutta Venäjä oli suuressa Pohjan sodassa valloittanut lähes koko nykyisen Suomen ja isovihaksi kutsutusta miehitysajasta oli karmeita kokemuksia. Rauhanneuvottelujen paikaksi Ruotsin ja Venäjän välillä sovittiin Uusikaupunki, ja rauha allekirjoitettiin 30.8.1721. ”Siunatuksi rauhaksi” kutsuttu helpotus nosti Venäjän mahtivaltioksi ja lopetti Ruotsin suurvalta-ajan.

Muistosoutu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2001 ja nykyisin se soudetaan joka toinen vuosi parittomina vuosina, jotta tasavuodet sopivat juhlavuosiksi. Mukana ovat kolmessa 6-henkisessä venekunnassa Pohjola-Nordenin, Suomi-Venäjä Seuran ja Vakka-Suomen Reserviupseerien joukkueet. Valaistuissa veneissä on maitten liput ja barokkiasuissa esiintyvät airuet ja perämiehet lukevat sillan pielessä Tervatorilla keskeisen pätkän rauhansopimuksesta venäjäksi, ruotsiksi ja suomeksi.

Tapahtuma on lauantaina 26.8. illalla hämärän laskeutuessa. Veneet soutavat veneiden laskupaikalta Tervatorille ja takaisin klo 21.30 —22 välisenä aikana päätapahtuman ollessa Tervatorilla. Soudun jälkeen yrittäjät ja kaupunki ovat järjestäneet ilotulituksen.

Kuvat Martti J. Soini